OFFBEAT ORGAN - nieznane przestrzenie brzmieniowe
15 stycznia 2025, godz.: 18:00
Nowy cykl w BCK prezentujący organy znajdujące się w Sali jest zatytułowany OFFBEAT ORGAN.
W programie nowe utwory Beniamina Baczewskiego (Maracaibo), Macieja Hałonia (My Sonic Horizon).
Nieznane przestrzenie brzmieniowe
- Wacław Golonka – organy
- Karolina Zielińska – hang,
- Żaneta Seweryn – cymbały, lira korbowa,
- Maciej Hałoń – instrumenty perkusyjne,
- Paweł Krauzowicz – klarnet,
Cykl pod tytułem Offbeat organ ukazuje organy jako instrument o ogromnym spektrum możliwości brzmieniowych. Już sama nazwa offbeat oznaczająca wyjście poza rytm lub figurę w muzyce jaką jest synkopa ukazuje zamiar wprowadzenia słuchacza w inną przestrzeń muzyczną z udziałem klasycznych organów. Organy zatem prezentowane będą zarówno jako instrument tradycyjny choć w mniejszym stopniu to głównie zabrzmią jako instrument wychodzący daleko poza klasyczną rolę i brzmienie tego instrumentu. Takie połączenie niech będzie zachętą zarówno dla tradycyjnych miłośników muzyki organowej jak i dla słuchaczy lubiących wyzwania i niespodzianki. Zaskoczeń będzie wiele. Już pierwszy koncert pt.: Nieznane przestrzenie brzmieniowe zaprezentuje połączenie organów z różnorodnymi instrumentami perkusyjnymi jak Cajon czy hang.
Artyści
Karolina Zielińska Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Studia ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Jana Pilcha. Swoje umiejętności doskonaliła pod okiem takich muzyków jak: Andrzej Gliszewski, Francisco Navarro, Jochen Schorer, Vincent Houdijk, jak również podczas wielu prestiżowych kursów i warsztatów organizowanych przy międzynarodowych festiwalach: Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, ASTAPER, European workshop for Contemporary Music.
W charakterze muzyka orkiestrowego występowała z takimi zespołami jak: Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Passionart czy Polish Wind Ensamble. Była również członkiem europejskiej orkiestry Central European Initiative Youth Orchestra (sezon artystyczny 2009/2010) oraz Orkiestry Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku. Występowała podczas różnych festiwali (m.in. Warszawska Jesień, Triduum Muzyki Nowej Axes), podczas których dokonała wielu prawykonań.
Wacław Golonka Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem. W trakcie studiów w Wiedniu był stypendystą ministerstwa Kultury Austrii. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii gdzie oprócz pierwszej nagrody otrzymał trzy wyróżnienia.
W 2020 roku został laureatem Nagrody Marszałka województwa śląskiego w dziedzinie kultury, w 2021 otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Katolickich FENIKS 2021 a w 2024 odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Artysta wciąż poszerza swój repertuar dokonując prawykonań i nagrań nowych utworów organowych i organowo - kameralnych dedykowanych jemu oraz artystom, z którymi współpracuje.
Maciej HałońUrodzony w 1988 r., absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie perkusji prof. Jana Pilcha. Wykładowca w Katedrze Perkusji i Muzyki Współczesnej.
Ukończył studia licencjackie i magisterskie z wyróżnieniem oraz studia doktoranckie w macierzystej Uczelni. Obok studiów w specjalności klasycznej realizował program specjalności jazzowych, w tym perkusję u dra hab. Łukasza Żyty i dra Wojciecha Fedkowicza.
Uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez wybitnych artystów jak: Theodor Milkov, Ernesto Simpson, Hakon Stone, Ed Thigpen, Gert Mortensen, Robyn Schulkowsky, Dom Famularo, Rhani Krija, Sola Akingbola, Rob Waring, Pete Lockett, Joey Baron, grupę The Drumbassadors, a także w międzynarodowym projekcie ASTAPER, czerpiąc wiedzę od wybitnych wykładowców jak: Bernhard Wulff, Massimo Pastore, Dieter Mack, Manel Ramada.
Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej ()
Bielsko-Biała
zobacz na mapie